Verslag met foto’s kampioenswedstrijd Usquert 1

Verslag met fotoreportage van de memorabele kampioenswedstrijd Lewenborg 4 – Usquert 1. Met dank aan Jaap Munting (tekst) en Martinus Wassing (foto’s)

Zondag 24 April 2016                          De reis naar “Groot Loug”

Wordt het de kampioenschapswedstrijd van Usquert 1?

Verslag Lewenborg 4 – Usquert 1.

De bal gaat rollen. Usquert begint voorzichtig maar toch dringt Usquert al snel aan door een schot van Marnix Hol, helaas voor Usquert, het schot ging naast. Even later werd er weer een schot gevuurd door Marnix maar de keeper van Lewenborg pareert het schot. Even later alweer een doelpoging, ditmaal door Sjaak Wierenga, helaas wordt de bal van richting veranderd en wordt het een corner.

Snel daarop breekt Sjaak door, met een geweldige pass naar Marnix, maar weer strand de bal via een tegenstander over de achterlijn. Direct word er weer een nieuwe aanval opgezet ditmaal door Kevin de Jong. Hij speelt de bal naar Ties Weessies die vanaf de rechterflank mee opkomt, hij geeft een geweldig afgemeten voorzet naar Sjaak Wierenga maar helaas gaat ook deze bal nog niet in het doel. Maar dan breekt het moment aan. Sjaak met een geweldige pass op Marnix. Marnix omspeelt een verdediger van Lewenborg waarop hij oog in oog komt met de keeper, maar een flamboyante actie weet hij ook de keeper te omspelen. Het doel is nu leeg en Marnix schuift beheerst de 0-1 voor Usquert, en meteen is de druk van de ketel.

Hierna volgden vele kansen waaronder Niels Wierenga die 1 op 1 met de keeper kwam, deze bal werd gepareerd. Enkele seconden later had Usquert de bal alweer veroverd en werd de bal afgeleverd bij Ties Weessies die daarop met een afgemeten voorzet Kevin de Jong bediende, die op zijn beurt de juiste hoek uitkoos en de keeper kansloos liet. 0-2 voor Usquert. Hierop volgde direct de 0-3, ook deze werd kalm afgemaakt door Kevin de Jong. Hierna brak een rustige periode aan.

Sjaak bezorgt de bal bij grote broer Niels, Niels gaat vervolgens het zestienmetergebied in, waarin hij gevloerd werd. Penalty voor Usquert. Niels neemt zelf de strafschop en schiet feilloos binnen. 0-4. Even later krijgt Stefan de Jong alle tijd en ruimte om aan te leggen. Afstand tot het doel is ongeveer een 30 meter. Alla  Jaap Kiewiet zoeft de bal het doel in, 0-5. Een wonderschone goal! Een aanval over de rechtervleugel, Marcel Meuken (inmiddels ingevallen) breekt door. Geweldig afgemeten voorzet op Kevin de Jong, helaas mist hij deze kans, maar in de rebound is Ties Weessies enorm effectief en scoort de 0-6.

Pauze. Tijd voor thee!

Al snel na de pauze komt Sander Slump met een schitterende pass, die diep in de zestien bij Kevin de Jong belandt. Onze Kevin (we hebben er twee van, ook Kevin Ensing) heeft de smaak te pakken en schiet de bal geweldig hoog in de touwen! 0-7. Snel daarop komt Kevin de Jong met een goeie pass naar Sjaak die vanaf 20 meter feilloos binnenschiet. 0-8. De 0-9 wederom door Kevin de Jong op aangeven van Niels Wierenga. Kevin Ensing is rechtervleugel verdediger, maar iets minder reislustig dan Hans Hateboer. Met echter een rechtsmidden als Marcel Meuken komt er stoom genoeg aan de rechterflank.

Kevin de Jong over links speelt Sjaak Wierenga aan. Sjaak speelt de bal direct door naar Niels Wierenga, waarop Niels zich geen seconde bedenkt en geweldig uithaalt. 0-10. Dan wat heen en weer gebal, waarop Sjaak ineens de bal ontvangt op borsthoogte van Kevin Ensing, LET OP! Hij gaat achterover leunen en schiet á la ”Marco van Basten” de bal binnen met een geweldige omhaal! Werkelijk waar een wereldgoal!!

Dan besluit de scheidsrechter, die overigens prima floot, om er een einde aan te maken. Dit is in goed overleg gebeurd tussen trainers en aanvoerders. Het gevolg: Usquert 1 KAMPIOEN!!

Na afloop dolle taferelen. Het hele elftal danst en host dat het een lieve lust is! Voorzitter Willem Dijk komt het veld op, hij heeft wat meegenomen in een grote tas. Bloemen voor onze trainer Kacha Goguadze en voor de aanvoerder Stefan de Jong. Dan tovert de voorzitter nog iets uit de spreekwoordelijke “hoge hoed”, een KAMPIOENSSCHAAL! Jo dat is em! De schaal word uitgereikt aan aanvoerder Stefan de Jong en zijn jongens. Usquert 1 is kampioen!

Vreugde en nog meer vreugde. Hoil “Groot Loug” stoid op kop! Hierop volgt gauw de ontkurking van de champagnefles die wederom door Willem Dijk werd uitgedeeld. Van de champagne is weinig geproefd! Het feest is enorm en word voortgezet in de kleedkamer. Middenvelder Bas Kuiper heeft “538”meegenomen. Na een warme douche en een bezoek aan de kantine ( DORST!!) van Lewenborg met zijn allen naar Usquert.

Dan wéér een grote verrassing. Rowan Smith (speler van het 2e) komt met trekker en kieper ons ophalen. We gaan met zijn allen op reis door Usquert. Een optocht onder begeleiding van Peter Smith en Jacob Weessies. Ook hier was Bas weer aanwezig met “Usquert 538” want muziek hoort er nu eenmaal bij.

Al snel blijkt wat het kampioenschap los maakt. Mensen komen uit hun huis, mensen zwaaiend voor de kamerramen die net niet op tijd waren, er worden foto’s gemaakt door het enthousiast wuivend publiek. Iedereen is dol enthousiast. Het is een rondrit om nooit meer te vergeten, Fenomenaal! Bij terug komst bij de sportkantine werd het feest verder voort gezet, zo bleef het nog heeeeeeeeeel lang gezellig!

Wij willen hierbij iedereen van harte bedanken, die deze dag zo leuk, gezellig en zo feestelijk gemaakt hebben. Een speciaal woord van dank aan het 2e elftal, dat ons het gehele seizoen heeft geholpen met het afstaan van spelers.

Ook alle vrijwilligers bedankt! Met name (voor de kampioensdag) Having, Hilda, Ellen en Remmy.

Peter en Rowan voor het verzorgen van de onvergetelijke rondrit en natuurlijk ook Jacob! Tot slot alle hulde aan het bestuur!!

Heel erg graag gedaan,

Hartelijke groeten en tot ziens,

Jaap Munting