Terugblik op de stunt in de Hogeland Cup

Woensdag avond 28 december, poule B4 begint aan de Hogeland Cup. De deelnemers in deze poule zijn TEO, Woltersum, Bedum zondag en wij zelf v.v. Usquert. Net zoals elk jaar doen ook wij weer mee met de Hogeland Cup. Tot nu toe hadden we nog nooit hoge ogen weten te gooien tijdens dit evenement, en ook daar gingen we dit jaar zelf van uit. Zolang we maar een leuke avond hebben zeggen we nog tegen elkaar.

De Hogeland Cup is een concept waar alle sportverenigingen en sporters die wonen op het Hogeland (gemeenten Delfzijl, Eemsmond, Appingedam, Loppersum, Bedum, De Marne, Winsum en Ten Boer) aan mee kunnen doen. Het toernooi kent een A-poule voor clubs uitkomend in de hogere KNVB-regionen en een B-poule voor de clubs spelend in de lagere regionen.

Om 21:20 uur trappen we af voor onze eerste wedstrijd Bedum zondag. We zijn zo’n 20 seconden onderweg als de eerste bal al uit het net gevist wordt door Niels Wierenga, onze keeper dit toernooi. Maar dan tonen we waarom we afgelopen jaar kampioen zijn geworden op het veld, het begint te lopen we scoren de 1-1 en werken als paarden. Met als gevolg 4-2 winst. Meteen hierop volgend wacht onze 2e wedstrijd. Geen rust meteen door tegen TEO. Waar we tegen Bedum geëindigd zijn gaan we tegen TEO door, knokken, werken en scoren. Bam! 3-0 overwinning. Twee wedstrijden, 6 punten. De laatste wedstrijd is tegen Woltersum, als we minimaal een punt pakken staan we in de halve finale van het B-toernooi en mogen we maandag 2 januari mee doen met de A-categorie. Woltersum speelt ons eigenlijk perfect in de kaart door de ‘parkeer de bus’ modus aan te zetten. Wij proberen te scoren maar hoeven niet, zij leken niet te willen. Vlak voor het einde weten we 1-0 te maken, hierop leek Woltersum wakker geschud en besloten te gaan drukken. Dit resulteerde in de 1-1 maar in de laatste seconden kwam de plaatsing van Usquert niet meer in gevaar en mochten nog twee keer komen opdraven.

Als eerste op maandag 2 januari, iedereen was net weer nuchter van oud en nieuw als we mee mogen doen met de A-categorie. In een loodzware poule met Omlandia, Winsum Zondag en SIOS mogen we proberen onze huid duur te verkopen. Beginnend tegen SIOS, was het plan voor deze avond vrij simpel: genieten, niet te veel goals tegen krijgen en we zouden wel zien waar het schip strandde. We trappen om 19.20 uur af tegen SIOS, met goed verdedigend spel en scherpe counters weten we lang mee te gaan met SIOS. Echter zijn ze net een maatje te groot (4-2 verlies) en als we het over een maatje te groot hebben moesten meteen hierna we tegen Omlandia. Geen schande maar zij waren toch net iets beter: 7-0. Als laatste kregen we nog Winsum voor onze kiezen. Zij hadden net als wij nog geen punt gepakt. We voetballen ook nu leuk mee en met zo’n 5 minuten te gaan komen we op 1-0. Zouden we dan toch nog gaan winnen? Helaas vlak voor het einde maken ze 1-1 in de split-seconds van deze vermakelijke pot. Eén punt uit deze drie wedstrijden was toch één meer dan vooraf gedacht. Hoe dan ook, kop omhoog en op naar zaterdag: Final Day!

Zaterdag 7 januari, nog 4 teams strijden om de overwinning in de B-categorie van de Hogeland Cup: Stedum, Zeester, onze vrienden van Meedhuizen en wij zelf. De eerste wedstijd in de halve finales is tussen Stedum en Meedhuizen. Stedum wint met 0-3 en staan in de finale. Meteen hierna mogen we zelf aantreden tegen Zeester voor de andere halve finale, kunnen we stunten? Kunnen wij als reserveklasse-ploeg in de finale komen? Vrij snel komen we op 1-0 achterstand, maar we maken weer 1-1. We lijken niet erg scherp, als we wat willen zou er snel wat moeten gebeuren. En dan 2-1 achter. Weer niet scherp genoeg. Gelukkig komen we weer op 2-2, wat inhoudt: penalties! Sjaak Wierenga neemt de eerste penalty, RAAK! 1-0! Niels Wierenga houdt de bal in eerste instantie maar de penalty moet opnieuw, 1-1. Vervolgens is Sander Slump aan de beurt, voor hem geldt hetzelfde, hij mist penalty mag opnieuw. GOAL! 2-1. Vervolgens mist Zeester voor de 2-2 door de penal naast het doel te schieten. Mitch Brink mag aanleggen voor de 3-1 en GOAAAAL! Usquert naar de finale!

De finale is tegen Stedum, kan Usquert stunten? In de Mencke is iedereen duidelijk, nee! De kansen verhouding zal 90/10 zijn in het voordeel van Stedum. Met deze gedachte wisten we vlak voor de finale dat we hoogstwaarschijnlijk 2e zullen worden. Ook geen schande. We beginnen, na een aantal minuten niet voor het eerst dit toernooi laten we weer iemand even ontglippen 1-0 achter. Vervolgens valt de wedstrijd dood, tot dat Sander Slump de 1-1 binnen schiet zo ongeveer op de helft van de wedstrijd. Zou het dan toch? Met nog 5 minuten te gaan breekt Marnix Hol door, struikelt over de bal en gaat neer. De tegenstander van Stedum verkijkt zich op de bal en schopt Marnix op zijn benen, PENALTY VOOR USQUERT! Mitch Brink wordt aangewezen als de man die hem moet nemen. Het ijskonijn van Usquert blijft ondanks ietwat knikkende knietjes rustig en BAM! 2-1! Usquert op voorsprong! In de vijf minuten die volgen laat Niels Wierenga zien waarom hij op goal staat. Hij houdt het doel schoon! Wat inhoudt: Usquert wint de Hogeland Cup!!

Wat een teamprestatie! Deze dag hebben we laten zien waar een kleine club groot in kan zijn. Spelers, staf en natuurlijk de supporters: samen hebben we het onvergetelijk gemaakt. Bedankt!

Verslag door Kevin Ensing